Vimla
Vimla är ett varumärke som drivs av norska Telenor. Vimla är Telenors lågprismärke och passar dig som vill ha lägsta möjliga månadskostnad i förhållande till surfmängd på ditt mobilabonnemang. I sin nisch är Vimla en av de mest populära aktörerna på den svenska marknaden och är dessutom känt för att deras minsta abonnemang funkar väldigt bra som barnabonnemang.
Vimla hade sveriges nöjdaste privatkunder 2022
Enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) telekommätning var kunderna extra nöjda med Vimla.
Vilka typer av abonnemang erbjuder Vimla?
Vimla erbjuder abonnemang i fem storlekar som bara skiljer sig från varandra när det gäller pris och surfmängd:
- 3 GB
- 6 GB
- 10 GB
- 20 GB
- 50 GB
- 100 GB
Vimla lever upp till förväntningarna när det gäller priser och ligger riktigt bra med både sina minsta och sitt största abonnemang. Fria samtal och fria SMS ingår i alla abonnemang. Det gör att inte minst det billigaste Vimla abonnemanget blir väldig förmånligt för dig som bara surfar sporadiskt eller främst använder WiFi. Är du under 18 år, student eller över 55 år får du extra rabatt på priset. Däremot har de inga särskilda abonnemang för företag. Vill du flytta ditt gamla nummer så är det inga problem och du kan också upp- eller nedgradera ditt abonnemang när du vill. Det är bra om du inte alltid surfar lika mycket. Du kan spara 100 GB surf i upp till 12 månader, det gäller alla abonnemang utom det största eftersom det redan är på 100 GB. En bra funktion är att du kan stoppa oönskade samtal och göra olika inställningar med en lättanvänd app.
Erbjudanden vid tecknande av abonnemang
Vimla har en välkomstrabatt på 50 % i fyra månader. Den gäller alla deras abonnemang och du får också en pott med extra surf. Det är ett mycket bra erbjudande, vilket är kul med tanke på att deras ordinarie priser redan är så pass låga. De ger dig också en rabatt om du tipsar andra om Vimlas abonnemang och det slutar med att de skaffar ett.
Du kan inte köpa en telefon genom Vimla när du tecknar ett abonnemang men det är vanligt att operatörer som har lågprisprofil skippar det. Vimla fungerar med alla telefoner, så länge de inte är upp emot tio år gamla.
Bindnings- och uppsägningstid med ett Vimla abonnemang
Eftersom du inte kan köpa en telefon som du betalar för månadsvis när du tecknar ett Vimla abonnemang är det aldrig någon bindningstid. Du slipper även uppsägningstid och det innebär att Vimla fungerar ungefär som kontaktkort, fast med fast pris. Abonnemang utan bindningstid och utan uppsägningstid börjar bli vanliga i Sverige och Vimla har hakat på den trenden, som är positiv för alla konsumenter.
Hur fungerar det med surf och samtal utomlands?
Med ett Vimla abonnemang ringer och messar du gratis i hela Europa. Du kan även surfa gratis, men inte hela surfmängden om du har ett av deras större abonnemang. Gränsen går vid 18 GB.
När det gäller användning av mobilen när du är utomlands kan du göra olika inställningar med Vimlas app och till exempel stänga av möjligheten att ringa eller surfa utanför EU. Då riskerar du inte att göra det av misstag och få en saftig räkning. Hur mycket det kostar att använda mobilen i ett land utanför EU kollar du enkelt på Vimlas hemsida.
Vimla håller ungefär samma nivå som andra operatörer i samma prissegment, när det gäller användning av telefonen utomlands. Vill du ha mer surf och bättre priser i länder utanför EU får du i regel skaffa ett lite dyrare mobilabonnemang.
Vilken täckning har Vimla?
Vimla har inget eget nät utan de använder Telenors nät. Det är känt för att ha bra 4G-täckning. Telenor har börjat erbjuda 5G för sina kunder men Vimla som är dotterbolag har inte detta i dagsläget. Det är något som Vimla får många frågor om just nu men det är ganska naturligt att Vimla, som ju är ett mycket billigt abonnemang, inte har alla de premiumtjänster som Telenor erbjuder med sina andra abonnemang.
När det gäller täckning är Telenor av tradition ett mycket bra alternativ i södra Sverige. På senare år har de byggt ut sitt nät även i resten av landet och om du tittar på deras täckningskarta ser du att de numera kan matcha de andra stora näten. Skriver du in din adress kan du få fram information om hur bra täckningen är just där. Var dock medveten om att det finns många faktorer som Telenor inte kan påverka som avgör hur snabbt internet du får. Till exempel vad du har för mobil och hur många som använder samma nät.
Kundtjänst via chatt men inte telefon
Har du frågor som rör ditt abonnemang hos Vimla så erbjuds kundsupport via chatt på vardagar klockan 9–16. Chatten verkar vara väl bemannad och det är inte särskilt långa köer. Däremot så har de flesta operatörer längre öppettider än så och support även på helger. Något som Vimla fått en del kritik för är att det är långa svarstider om man väljer att ta kontakt med dem via mail. 5 dagar skriver de själva att du kan få vänta och det är faktiskt i längsta laget. Det innebär att det är chatt som gäller för de flesta som har problem med sitt abonnemang.
Vad Vimla däremot lyckats bra med är att utforma en tydlig FAQ. Den ger inte bara svar på många av de frågor du kan tänkas ha utan bjuder även på illustrerade tutorials som verkligen tar dig genom de vanligaste problemen på ett tydligt sätt. Ytterligare en möjlighet är att ställa en fråga i Vimlas forum. Deras egen personal är aktiv där och det kan också hända att en annan användare har koll och svarar på din fråga. Du kan också kontakta dem via Facebook.
Vimla har alltså gjort allt de kan för att kompensera för att deras kundtjänst, om man ska vara helt ärlig, inte är så påkostad. Många vill ha möjlighet att ringa när de behöver support, ett telefonsamtal kan vara betydligt effektivare än en chatt och det kan kännas lite konstigt att inte kunna ringa till en operatör som erbjuder telefoni. De är dock inte sämst i klassen när det gäller detta. Kundservice är helt enkelt ett område som nästan alla lågprisoperatörer väljer att inte prioritera för att istället kunna hålla priserna på en låg nivå.
Vad kännetecknar Vimla abonnemang?
Vimla har utsetts till årets operatör fyra år i rad på Telekomgalan. De lyckas bra med många saker där andra operatörer kanske inte riktigt håller vad de lovar. Vimla har dock ingen enskild grej som gör att de sticker ut från mängden utan det är mer det att deras abonnemang fungerar som de ska och att Vimlas tjänster är snyggt presenterade. Plus att de verkligen är billiga.
Ser man till Vimlas erbjudanden så har de något för alla och en väldigt bred målgrupp. Allra populärast är de dock i åldersgruppen 18–30 år och bland personer som är ganska vana konsumenter av digitala tjänster. Språket de använder på sidan, även bildspråket, har en ungdomlig touch. Dock inte så pass att det avskräcker till exempel seniorer. Operatörer som vänder sig till en väldigt specifik målgrupp kan ibland låta lite krystade men så är det alltså inte här.
Fördelar
- Låga ordinarie priser på alla abonnemang
- Riktigt attraktiva välkomsterbjudanden
- Ingen bindnings- eller uppsägningstid
- Populär och prisbelönt mobiloperatör
Nackdelar
- Ingen kundsupport på helger och ingen telefonsupport
- Säljer inte några telefoner
Bra alternativ till Vimla abonnemang
Halebop och Hallon är andra operatörer med bra priser som konkurrerar om mobilanvändare i samma målgrupp. Halebop är en av de operatörer som är vassare än Vimla på content och som ger tillgång till streamat material. Om du är ute efter ett abonnemang med snabbare surf och andra premiumtjänster kan Telenor eller Tre vara bra alternativ.
Vimla eller fortsätt jämföra mobilabonnemang